Raportul AVAS, un epitaf pentru flota romaneasca
Replica de Constanta
Luni, 1 Noiembrie 2004
405
Un recent raport al activitatii din ultimii trei ani a Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, institutie creata la inceputul acestui an prin comasarea personalului si atributiilor APAPS si AVAB, precizeaza faptul ca prin procedura reorganizarii judiciare si a falimentului AVAS a reusit sa incaseze 672,8 miliarde lei, reprezentand 87,8% din totalul sumelor recuperate de Autoritate in intreaga sa activitate. In acest sens, raportul AVAS evidentiaza ca reusite remarcabile cazurile CNM Navrom Constanta si SC Comtim SA Timisoara. Numai ca in cazul Navrom Constanta, ceea ce AVAS-ul considera a fi o realizare importanta, in realitate statistica nu reprezinta decat un tragic epilog al decesului uneia dintre cele trei mari companii maritime romanesti care au reusit sa piarda, in perioada 1991-1998, intregul patrimoniu de nave ce numara aproape 300 de cargouri, mineraliere, petroliere si alte tipuri de nave maritime comerciale, fara a mai pune la socoteala si traulerele sau navele frigorifice ale defunctei Companii Romane de Pescuit Oceanic. Alaturi de Navrom Constanta printre numele de trista rezonanta pentru flota maritima comerciala a Romaniei se mai numara companiile Romline si Petromin, aceasta din urma fiind in prezent scoasa la privatizare tot de AVAS si inca neadjudecata din motive mai mult sau mai putin subiective. Cauzele cele mai frecvente le-au reprezentat aresturile navelor prin porturile straine urmate de vanzarea lor la licitatie pentru achitarea datoriilor restante si celebrele contracte de bare/boat prin intermediul carora cohorte de escroci veniti de aiurea au reusit sa gireze vapoarele romanesti catre banci straine, incasand milioane de dolari cu care s-au evaporat intr-un mod la fel de obscur ca si atunci cand au batut la usa directorilor Petromin, Romline si Navrom. Alte nave au ajuns epave ruginind ani multi la ancora in diferite porturi romanesti sau straine, fiind apoi taiate si vandute la fier vechi. Au mai fost si cazuri de nave vandute pe sub mana la inceputul perioadei de tranzitie, catre companii private straine sau autohtone, unele dintre ele regasindu-se astazi in mod controversat in flotele unor armatori romani, sub pavilioane de complezenta. Insa aceste cazuri sunt destul de putine, multe dintre cargourile flotei romanesti revenind astazi in portul Constanta sub diferite nume cu care le-au botezat armatorii lor actuali de origine araba, turca, greaca sau de alte obarsii si mai exotice. Si toata aceasta hemoragie de nave, care au parasit nu numai pavilionul national-aspect care nu reprezinta in sine o tragedie-dar si proprietarii romani de stat sau privati, a avut un rezultat aproape nul pentru incasarile statului roman, contribuabilii autohtoni alegandu-se cu cateva firimituri financiare prezentate acum de AVAS drept performante ale activitatii proprii.
Realitatea Romaneasca
Joi, 22 Ianuarie 2009
405
Realitatea Bihoreana
Miercuri, 21 Ianuarie 2009
405
Realitatea Romaneasca
Miercuri, 21 Ianuarie 2009
405
Realitatea Romaneasca
Duminica, 18 Ianuarie 2009
405